Kastrulläppelkaka

Jag fortsätter med ett annat äppelrecept på en kaka som är löjligt enkel att göra. Receptet på kastrullkakan, har jag fått av en kompis som heter Anna. Min sambo Thomas har sen lagt till äpplena i receptet, vilket var en riktig hit.

Den heter inte kastrullkaka för intet. Smeten görs direkt i kastrullen. Kan inte bli enklare än så.

Jag har även provat att frysa in kakan innan den gräddats och när jag fått oväntat besök, tagit fram den ur frysen och gräddat den fryst. Jag har då satt in kakan i kall ugn och sen satt på den. Under tiden som ugnen blir varm, så tinar den upp lite.

Kastrulläppelkaka

Ingredienser:

  • 125g smör
  • 1dl strösocker
  • 1 ägg
  • 1,5dl vetemjöl
  • 1tsk vaniljsocker (valfritt)
  • (nä, kakan innehåller faktiskt inte bakpulver)
  • 3-4 äpplen
  • malen kardemumma, eller kanel om man föredrar det (och kanske lite socker, om man vet att äpplena är lite syrliga) till att strö över äppelbitarna

Gör så här:

  1. Värm smöret på svag värme.
  2. Rör ner först socker, sen ägget och sist vetemjölet.
  3. Smöra och mjöla eller bröa en form, ca 20cm i diameter.
  4. Häll smeten i formen.
  5. Sätt ugnen på 225 grader C.
  6. Skala och kärna ur äpplena och skär dem i klyftor. Lägg äppelbitarna på smeten och strö över kardemumma/kanel och ev lite socker.
  7. Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25min

Kommentarer

Populära inlägg