Squash och Rödbetsbröd



Det här receptet letade jag fram efter det att jag fått en stor squash av min granne och ville göra något annorlunda med den. Grundreceptet hittar du på Sara Bäckmos blogg. 
Här är länken; Squashbröd i långpanna,

Jag hade inte rågflingor hemma, så jag gjorde om lite i receptet.

Du behöver till cirka 20 portionsbröd:
50 g jäst
5 dl ljummet vatten (jag hade lite kvarg i kylen och vispade ner lite i degvätskan vilket är valfritt)
1 dl kruskakli 
1 dl fiberhavregryn (går att byta ut till vanliga havregryn)
2 dl Grahamsmjöl (har du inte det, använd rågsikt el annat grovt mjöl)
1 msk honung
vetemjöl
knappt 1 msk salt
3-4 dl riven och urkramad squash och rödbetor
lite solrosfrön eller pumpakärnor.


Gör så här:
Smula sönder jästen i degbunken.
Häll över vattnet och blanda. 
Häll i kruskakli, havregryn, grahamsmjöl, squash, rödbetor, honung, frön och blanda väl. 
Häll sedan i vetemjöl lite i taget tills degen fått lagom konsistens. Du behöver antagligen fylla på mer allteftersom degen knådas eftersom vätska kramas ur squashen samtidigt. 
Knåda degen ca 10 minuter, häll i saltet på slutet. 
Jäs degen 1 timme. 
Stjälp upp degen i en långpanna med mjölat bakplåtspapper i. 
Platta ut degen i pannan, med mjölade händer går det lättast. 
Lägg över en handduk och låt degen jäsa 30 minuter.
Värm under tiden ugnen till 225 grader.
Då brödet jäst färdigt skär du degplattan i ca 20 bitar med en mjölad kniv eller liknande.
Strö lite vetemjöl över degytan.
Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.
Låt sedan svalna på galler. 

Degsmeten ser lite läskig ut. Men brödet blir saftigt och supergott.

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg