Eget örtsalt

Det är superenkelt att göra eget örtsalt. Enligt min mening, blir det mycket godare än köpt.
Jag har tagit receptet från Farbror Grön, men jag har googlat runt lite för att läsa om hur andra gör och vad de använder för örter mm.


Ingredienser:

150g Örter (se förslag nedan)
150g Salt. Gärna flingsalt (undvik grovsalt, svårt att mixa sönder)

Jag samlar ihop de örter jag har för tillfället. Jag har använt mig av:

  • Basilika
  • Timjan
  • Dill
  • Persilja
  • Gräslök
  • Rosmarin
  • Lökblast(från vanlig lök och vitlök)
  • Morotsblast
  • En liten kvist mynta (ta inte för mycket, för då tar den över helt)


Enligt Farbror Grön, så kan du även ha i:

Ruccola, rödbetsblast, libbsticka och körvel. Låt fantasin flöda.



1. Samla ihop örterna, Skölj och väg dem.



2. Grovhacka allt och lägg allt i en matberedare eller mixer tillsammans med saltet och mixa sönder allt. Jag har använt mig av havsflingsalt.
Om man inte har en mixer, så kan man använda en mortel.

3. Lägg blandningen på en bricka/bakplåt med bakplåtspapper och låt det stå och torka ett par dagar i rumstemperatur. Rör om lite då och då. Det går också bra att "sluttorka" i ugnen om du tycker att det tar för lång tid.
Sätt ugnen på 50°C och ha luckan lite på glänt tills det är torrt.



Jag brukar lägga det torkade örtsaltet i en liten skål 2-3 dagar och röra om lite då och då. Orsaken är att jag inte är säker på att allt är helt torrt och att jag inte vill ha en bakplåt/bricka stå framme och ta upp en massa plats längre än nödvändigt.

4. Mixa sedan allt igen i matberedare eller mixer. 
Om du inte har mixer, så mortla allt igen och sila det genom en finmaskig sil (om man inte mixar örtsaltet, så brukar det finnas kvar en massa kvistar som man inte vill ha med).

5. Häll upp örtsaltet i tjusiga burkar.


Kommentarer

Populära inlägg