Äppelformar

Som mitt första inlägg här på min “bakis”-blogg, har jag valt en form av äppelkakor som jag hittade i Allt om Mat för en herrans massa år sen. De är inte så svåra att göra och supergoda så kart. Det går också att göra en stor äppelkaka. Använd bara en större form.
Äppelformar
Detta behövs för ca 40st
Mördeg:
  • 4,5 dl Vetemjöl, 270g

  • 1,5 dl strösocker, 150g

  • 1tsk bakpulver

  • 225g smör

  • 1 stort ägg

  • 40st mazarinformar i folie
Fyllning:
  • 4,5 äpplen

  • 2msk strösocker

  • 1msk mald kardemumma

  • 1msk mald kanel

  • 2 ägg

  • 2dl strösocker, 170g

  • 1dl kokande vatten

  • 50g smält smör

  • 3dl vetemjöl, 180g

  • 1tsk bakpulver

Gör så här:
  1. Mördeg: Blanda mjöl, socker, bakpulver och smör till en smulig massa. Tillsätt ägget och blanda snabbt ihop till en deg.
  2. Rulla degen till en längd och dela den i ca 40 bitar. Tumma ut bitarna i formarna, så att degen täcker hela botten och insidan av formen. Mjöla tummarna, så går det lättare.
  3. Sätt ugnen på 225 grader C. Skala och kärna ur äpplena.
    Skär äpplena i halva klyftor (annars får de inte plats i formen) Gör du en stor kaka, behöver du inte dela dem. Lägg 2-3 bitar i varje form.
  4. Blanda socker, kardemumma och kanel och strö över äppelbitarna.
  5. Fyllning: Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Koka upp smör och vatten och häll blandningen i äggsmeten under kraftig vispning.
  6. blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. Fördela smeten jämnt över formarna och grädda dem i mitten av ugnen, i ca 12 min. Sikta eventuellt lite florsocker över dem innan servering.

Kommentarer

Populära inlägg