Rabarberpaj

Jag googlade på "godaste rabarberpajen" och hittade detta recept på Lindas bakskola. Den är helt fantastisk.
Jag har ändrat lite, lite i receptet. Jag mixar havregrynen och har i lite vaniljpulver i smuldegen. Annars är den som originalet.




Ca 10 portioner

3–4 stjälkar rabarber (beroende på storlek)
2 msk strösocker
1 msk potatismjöl

Smuldeg

150 g smör, kylskåpskallt
3 dl vetemjöl
1 ½ dl havregryn (mixas)
1 ½ dl strösocker 
0,5 tsk vaniljpulver eller 1,5 tsk vaniljsocker
1 krm flingsalt eller lite vanligt salt


GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. Skala och skär rabarbern i bitar, 2–3 cm.

2. Lägg rabarbern i en pajform, 25–26 cm i diameter. Strö socker och potatismjöl över rabarbern och rör om.

3. Smuldeg: Nyp ihop smöret med övriga ingredienser till en smuldeg.

4. Strö degen över rabarbern.

5. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 30 min.  

Kommentarer

Populära inlägg