Inlagd smörgåsgurka

Det här receptet har jag fått av min kompis mamma. Det tar ca 3 dagar att göra denna supergoda smörgåsgurka.
Tack Inger!!!



Du behöver:

3 kg gurka
1 påse gula senapsfrön
35 g dillkronor

Ättikslag:

1 kg socker
3 dl ättika (12%) (eller 1,5 dl ättika 24%)
9 dl vatten (eller 10,5 dl om du använt 24% ättika)
3 nävar salt

En hink eller stor skål med lock. 
(Jag hittade inte hinklocket, så jag tog lite plastfilm)
Glasburkar

(Det blir ca 4st 1-litersburkar)


Gör så här:

  • Skiva gurkorna och varva dem med senapsfrön och dillkronor. Skär bort stjälken på dillkronorna. Jag låter stjälkarna koka med i lagen. De ger ju lite mer smak. De får dock inte följa med gurkan ner i burkarna

  • Koka upp lagen och häll den över gurkorna. Lägg gärna i något som tynger ner gurkorna, så att de hamnar under vattnet. Jag lägger en sockerkaksform på gurkorna och lägger en tyngd i. Det går bra med en tallrik också.
  • Lägg på locket eller plastfilmen och låt gurkorna stå i ett dygn.

  • Dag 2 silar du av lagen och kokar upp den igen. Häll den kokheta lagen över gurkorna och låt det stå i ett dygn till.

  • Dag 3 rengör och kokar du burkarna.
  • Sila av lagen och koka upp den.
  • Fördela allt i burkarna och häll på den heta lagen. Förslut burkarna och du har nu godaste smörgåsgurkan som håller sig länge.


Kommentarer

Populära inlägg