Mojitoglass

Glass är gott. Hemgjord glass är förbanskat gott. Jag har en glassmaskin som bara stått i skåpet och samlat damm i många år. Nu har jag bestämt mig för att göra glass lite oftare. Jag älskar drinken mojito, och brukar bjuda mina vänner på denna nektar varje år. När jag såg detta recept på mojitoglass i tidningen blev jag fullständigt lyrisk.
008
Ingredienser till ca 4 portioner:

2 dl Grädde

1 dl Standardmjölk

3st Äggulor

1st Lime

0,5 dl Råsocker

0,5 dl Färsk Mynta

1 msk Rom

Tillagning:
  1. Häll grädde, mjölk och råsocker i en kastrull och låt koka upp.
  2. Vispa äggulorna och tillsätt gräddmjölken
  3. Riv ner myntablad och limeskal samt pressa ut saften ur halva limen.
  4. Kör glassmeten i en glassmaskin tills glassen är nästan klar.
  5. Häll i romen och kör några minuter till

Kommentarer

Populära inlägg