Eget smör

Det är kul och enkelt att göra smör. Om man inte har en smörkärna som jag har, så går det alldeles utmärkt med en elvisp. Jag har dock inte använt min smörkärna till att göra smör, utan jag har den till att dekorera mitt “båtrum” med.
003
Ingrediens:
  • 1 Liter Vispgrädde
Gör så här:
  1. Vispa grädden länge, länge….. hjäsp… länge. Det tar en stund, man får byta arm lite då och då.
  2. När grädden börjar vattna sig, fortsätt att vispa tills det bildas en stor klump smör. Kärnmjölken som blir över är faktiskt jättegod och innehåller väldigt mycket protein. Den går utmärkt att använda som degspad, eller göra en shake på. Mumma för kroppsbyggare.
  3. Ta ur allt smör ur kärnmjölken.Smör1
  4. Tvätta sen smöret i noga kallt vatten. All kärnmjölk skall bort. Det ger längre hållbarhet på smöret.Smör2Smör3
  5. Sen är det bara att tillsätta salt efter eget tycke och smak. Eller inget alls, om man vill ha sitt smör naturellt.
Lycka till!!!

Kommentarer

Populära inlägg